Museum

Vier Friese handelslieden, de heren Ebben, Dames, Aukes en Hettema, kwamen onafhankelijk van elkaar vanaf 1900 naar Brabant om er een winkel in levensmiddelen te drijven. Winkeltjes in Helmond, Tilburg, Eindhoven en Oss zoals er zoveel waren in Nederland.

In 1910 bundelden zij hun krachten op inkoop en logistiek gebied en vormden de groothandel ‘Combinatie EDAH’ met als vestigingsplaats Helmond. Vanaf 1917 werd dit de NV EDAH met eigen productiebedrijven in Helmond en een snel groeiend netwerk van afnemers en eigen winkels in het zuiden van Nederland.

Voortvarend werd in 1952 onder de naam ZieZo de eerste zelfbedieningswinkel geopend in Helmond. Nadat er in 1969 in de winkels werd ingezet op discount volgde een spectaculaire groei door heel Nederland. In 1973 nam EDAH Co-op Nederland over en in 1976 werd het zelf verkocht aan het Vroom & Dreesmann concern wat later Vendex International ging heten.

In de hoogtijdagen had EDAH in Nederland, België en Frankrijk ca. 16.000 medewerkers in dienst die werkten in meer dan 600 winkels, distributiecentra, slagerijen, bakkerijen, vers-centrales, regiokantoren en het hoofdkantoor aan de Kanaaldijk in Helmond. Iedere dag waren duizenden volle vrachtwagens en koelwagens, met door het hoofdkantoor ingekochte goederen onderweg naar de verdeelcentra en winkels. Niet alleen EDAH vestigingen ook naar andere winkelformules zoals o.a. Torro, BasisMarkt en Dagmarkt die vanuit Helmond werden ontwikkeld en geëxploiteerd. EDAH was lange tijd een toonaangevend levensmiddelenconcern dat, met ooit een marktaandeel van ruim 12%, de tweede grootste was van Nederland.

De overgang van het EDAH concern als onderdeel van Vendex International naar Laurus leidde tot groot verdriet van duizenden het einde in van EDAH. Wat resteert is het erfgoed van EDAH en vele kleine levensmiddelenwinkeltjes wat in het museum te zien is.